
Miért kell neked erős márka?

“Miért kell nekem márka, nem vagyok én a Coca-Coila, csak cukormentes szörpöket készítek?” - kérdezi Béla, a kisvállalkozó. A Coca-Cola éppen kitűnő példa: a barna szénsavas üdítő világ egyik legismertebb terméke, a vállalat mégis minden éven egy kisebb vagyont költ a márka megerősítésére.
A jó bornak is kell a cégér
Gondolkodtál már ezen a mondáson? Jusson az eszedbe, amikor megállsz egy hipermarket 15 méter hosszú borospolcai előtt. Melyiket választod? Valószínűleg azt, amelyikkel valamilyen formában találkoztál, amelyik már - akár tudtodon kívül - a fejedben van. Nagy az esély rá, hogy ez a találkozás valamilyen marketinges aktivitás segítségével történt meg.
(Nem kell, hogy tudatosan felidézz egy reklámot. A tudatalattidba beépült üzenet - a márka “valahogy ismerős” - is befolyásolja a vásárlási döntést.
Nem varázslat ez, hanem a márka ereje. Mielőtt rávágod, hogy “ez csak a multik játéka, nekem nincs erre időm, pénzem” –, olvasd tovább a cikket. A végére meg fogod érteni, hogy egy erős márka a kisvállalkozások titkos fegyvere lehet.
A márka nem azonos a logóval
A márka nem egy logó, de nem is csak egy szlogen vagy egy menő weboldal. Az Amerikai Marketing Szövetség szerint “a márka egy név, kifejezés, jel, szimbólum, dizájn vagy ezek kombinációja, amelynek célja, hogy egy eladó vagy eladói csoport termékét vagy szolgáltatását azonosítsa és megkülönböztesse a versenytársaktól.”
A kissé száraz, technokrata definícióhoz még hozzátenném:
A márka az, amit az emberek gondolnak, éreznek a termékedről, szoláltatásodról. Mindez azt is jelenti, hogy a márka erős érzelmi kiterjedéssel bír. (Figyeld meg például a már említett Coca-Cola, a Starbucks, vagy a Nespresso reklámjait: szinte kizárólag csak az érzelmekről, élményekről szólnak.)
Ha nem teszel semmit, a vevőid akkor is gondolnak valamit a termékedről, szolgáltatásodról. Ha fejleszteni, erősíteni akarod a céged, saját kezedbe kell venned a márkád építését.
Marketing vs. branding – mi a különbség?
A két fogalom gyakran keveredik, de fontos megérteni a különbséget:
- A marketing a hangod. Ahogy megszólalsz. A kampányok, a hirdetések, a social média posztjaid.
- A branding a személyiséged. A stílusod, a hozzáállásod, az értékeid.
A branding az az aktív tevékenység, amivel a márkádról kialakított érzéseket, benyomásokat formálod.
Másképpen: A marketing az, ahogy felöltözöl és odalépsz a kiszemeltedhez. A branding az, hogy milyen benyomást keltesz, amikor már beszélgettek.
A kisvállalkozásoknak is kell a márka. Nagyon!
- A piac zsúfolt. Akár szolgáltatást nyújtasz, akár terméket árulsz, a konkurencia valószínűleg ugyanazt kínálja. Egy erős márka kiemel, megkülönböztet.
- Az emberek emberektől vásárolnak. Egy személyes, hiteles márka sokkal nagyobb bizalmat épít, mint egy arctalan cég.
- A márka lojalitást épít. Ha csak ár alapján versenyzel, mindig lesz valaki olcsóbb. Ha viszont érzelmi kapcsolatot építesz ki, az ügyfelek visszajönnek. Újra és újra.
- A márka iránytű. Segít dönteni, hogyan kommunikálj, hogyan nézzen ki a boltod, milyen kampányokat indíts, és mit mondj a közösségi médiában.
Így építs márkát kisvállalkozóként
A lényeg: Nem kell hozzá milliárdos költségvetés, csak tudatosság és néhány jól bevált eszköz.
1. Ismerd meg magad!
- Miben vagy más, mint a többiek?
- Miért csinálod, amit csinálsz?
- Mik az értékeid?
(Ha nem félnék, hogy megijesztelek vele, azt tanácsolnám, hogy csinálj SWOT-elemzést!)
Ha ezekre tudsz válaszolni, máris elindultál a márkaépítés útján.
2. Adj arcot a vállalkozásodnak!
Használj saját képeket, meséld el a sztoridat, mutasd be a csapatodat. Az egyediség, a személyes márka nem gyengeség – a legnagyobb előnyöd lehet.
3. Legyen saját hangod!
Közvetlen vagy formális? Humoros vagy visszafogott? A hangnemed legyen következetes minden felületen – a weboldalon, a Facebook-posztokban, az emailjeidben.
4. Vizuális megjelenés
Ez nem csak a logóról szól. Hanem:
- színek
- betűtípusok
- képi világ
Ne legyen az egész valami eklektikus katyvasz. Legyen stílusod!
5. Légy következetes!
A márkád minden egyes ügyfélinterakciónál „megszólal”: a számlán, az automatikus email válaszban, a termék csomagolásán - ezért jó, ha mindenre figyelsz.
Eszközök, amiket már ma el tudsz kezdeni használni
- Storytelling: Ne termékeket adj el, hanem történeteket. Hogyan segített a terméked valakinek? Miért indult el a vállalkozásod? Milyen sikereket értek el az ügyfeleid, vevőid.
- Social média: Nem az a lényeg, hogy mindenhol ott legyél. Ott kell lenned, ahol a vevőid vannak. Nem elég valamit posztolgatni, jónak kell lenned! Posztolj rendszeresen, válaszolj a kommentekre – és mutass kulisszatitkokat.
- Ügyfélélmény: A márka nem a reklámban, hanem a valóságban dől el. Adj többet, mint amit várnak. Egy kedves email, egy kézzel írt üzenet, egy gyors reakció – ezek márkaépítő pillanatok.
- Vélemények, ajánlások: Használd az elégedett ügyfeleidet. Ők a legjobb nagyköveteid.
- Személyes jelenlét: Konferenciák, networking események, előadások. Ha te vagy a márkád arca, mutasd meg magad!
Nem kell mindenkinek tetszened
Nagyon régen egy kollégám új vállalkozást indított. Amikor fanyalogtan a túlságosan leegyszerűsített üzenetein, kampányain, de erre azt válaszolta: “Nem te vagy a célcsoportom! (Igaza volt, azóta nagyra nőtt a vállalkozása.) Nem kell univerzális márkát építeni. Elég, ha megtalálod azokat, akik pont téged keresnek. Egy erős márka nem mindenkinek szól – de akinek szól, azt telibe találja.
Zárás: egy meghökkentő igazság
Egy gyenge terméket egy erős márka el tud adni. Egy erős terméket egy gyenge márka elrejthet a világ elől.
Ha tehát azt érzed, hogy többet érdemelne a vállalkozásod, akkor nem (csak) jobb marketingre van szükséged, hanem erősebb márkára.
A legjobb, ha azonnal belevágsz. Akár egy poszttal. Egy új mottóval. Egy tudatos döntéssel.
Legyél emlékezetes!