
Így építsd a márkádat

Kár is mondanod, tudom, hogy ez következik: “Nekem új vevőkre van szükségem, nincs időm / pénzem/energiám márkaépítésre.”
Nos, márkaépítésre mindenkinek szüksége van. Még a világ legismertebb márkái (Coca-Cola, Nike, Apple) is minden évben milliárdokat költenek márkaépítésre - dollárban.
Márkaépítés - a “tyúk, vagy a tojás” dilemma?
Vajon a tyúk volt előbb, vagy a tojás, amiből kikelt? Lefordítva: Először kell márkát építeni és azután vevőket szerezni, vagy fordítva? Ha egy kis üzleted van és a szomszéd utcákból érkeznek a vásárlóid, akkor talán nincs szükséged túl nagy márkaépítésre. (Vagy mégis, hiszen meg kell, hogy különböztesd magad a tőled egy saroknyira működő, hasonló bolttól.) Ha viszont olyan terméked van, ami a személyes értékesítéstől elszakadva - gyakran nagyon hasonló termékek között - megjelenik a piacon, akkor a márka segít csak, hogy a te termékedet válasszák.
A márkaépítés alapjai
Néhány (messze nem az összes) tanács a márkaépítéshez
Márkanév
Hogy hívják a cégedet, a termékedet? “A jó bornak is kell a cégér!” Neked is kell egy név, ami alapján azonosítanak, megjegyeznek. Nem kell feltétlenül egy erre szakosodott ügynökséget megbíznod a név kitalálásával. Ha van néhány jó ötleted, teszteld azokat családtagjaid, barátaid, ismerőseid bevonásával.
Honlap
Ha az interneten nem vagy megtalálható, nem is létezel. A márkád egyik meghatározó eleme a céges honlap (webhely) és/vagy a terméked márkaoldala. Igen, tudom, vannak, akik azt mondják, hogy elég egy Facebook oldal, de ne higgy nekik! Az igényes honlap (amit a Google is megtalál) a márkaépítés meghatározó része. Indíts rendszeresen frissülő blogot a honlapodon belül. (A frissülő tartalmakat a Google is előbbre sorolja.) A blogot természetesen a közösségi médiában is terjesztheted.
Közösségi média
Használd azokat a közösségi csatornákat, amiket a vásárlók is szeretnek. Igaz, hogy innen egyre kevesebb forgalmat tudsz vinni a honlapodra, de igyekezz itt “barátkozni”, bevonni az embereket, megszerettetni a márkádat.
Vonj be másokat is a marketingedbe
Ha emberek beszélnek egy márkáról, az hitelesebb lesz, mintha csak cégek kommunikálnának róla. Szerezz márkanagyköveteket, aki szeretik a márkát, szívesen beszélnek róla. Működj együtt influencerekkel. (Nem gondolj százezres elérésű influencerekre, a néhány ezer embert elérő, hiteles személyek is nagy segítségedre lesznek.)
Google Cégem
Az ingyenes Google Cégem (Google Business) szolgáltatással ingyenes felületet kapsz, ha valaki a céged nevére keres. Itt az alapadatok mellett rengeteg információt és képeket is megoszthatsz az érdeklődőkkel. Élj a lehetőséggel!
Vágj bele!
Amit itt leírtam, csak néhány ötlet a márkaépítési lehetőségek közül. A lényeg, hogy egy erősebb márkával megjegyezhetőbb leszel, kitűnsz a hozzád hasonló kis vállalkozások közül. A nagyobb figyelem, a hitelesebb megjelenés érvényesülni fog a vevőszámban is.
Legfrissebb híreink

Amikor a mesterséges intelligencia kerül szóba, szinte mindenkinek azonnal a szövegírás jut az eszébe. Igen, megfelelő utasításokkal (promptokkal) valóban egész használható közösségi posztok, blogcikkek vagy akár termékleírások készíthetők.

Ne hidd, hogy a fenntarthatóság egyszerűen csak egy divatos fogalom, ami majd szépen elhalványul. A fenntarthatóság nem csupán egy trend, hanem egy igazi lehetőség arra, hogy kiemelkedj a versenytársak közül, nagyobb súllyal legyél jelen a piacon. Fenntartható márkaként növeled a márkád hitelességét, és könnyebben eljutsz a tudatos fogyasztókhoz.

A termékvisszahívás maga a pokol. Eladtunk valamit, amire költöttünk, amit kitaláltunk, becsomagoltunk, kiszállítottunk, promóztunk, embert, járulékot és adót fizettünk. Ha ügyesek voltunk, még nyereséget is reméltünk - ezzel szemben, lett egy olyan szituáció, hogy vissza kell hívni a bébiételt, a lisztet, a krémet, a fűszert vagy a húskészítményt.

Mi az, ami által még közelebb kerülhetünk a vásárlók szívéhez és még jobban bekerülhetünk a köztudatba? A közösségi média-platformokon való jelenlét és az aktív tartalomgyártás - különösen akkor, ha mindezt nemcsak te, hanem egy influencer is csinálja.

Az idei, 2023/2024-es tanév tavaszi szemeszterében immár második alkalommal dolgozhattak a a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) egyetemistái a SPAR Régiók Kincsei beszállító-fejlesztési programjában résztvevő kisvállalkozók valós marketing problémáin.

Május 13-14-én immár harmadik alkalommal került megrendezésre a SPAR Marketing Bootcamp, amely ismét két napon át tartó intenzív szakmai programot kínált a résztvevők számára.

“Nem keresek állást, nem vagyok fent a LinkedInen.”
“Mit csináljak ott, a LinkedIn a nagy cégeknek való.”
Ismerősek ezek a kifogások? Ha te is valami ilyesmit szoktál mondani, amikor a LinkedInről kérdeznek, akkor ez a cikk neked szól!

Manapság gyakran hallhatod, hogy a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára kulcsfontosságú az online jelenlét. A legtöbben ilyenkor a saját honlapra vagy a közösségi platformokra, esetleg az online hirdetésekre gondolnak, viszont van még egy kitűnő lehetőség, amit a kisvállalkozások közül sokan nem használnak ki.

Akármivel is foglalkozol, valószínű, hogy a vevőid a Google keresőben találnak meg. (Ha “igazi” üzleted van, lesznek, aki az utcáról sétálnak be, de a legtöbben így is a Google keresésekből érkeznek majd.) Nagyon fontos a vállalkozásoknak.

Meglepően sok kisvállalkozó gondolja úgy, hogy elegendő jól dolgozni, a vevők majd úgyis megtalálják. Ha valaki a közeli utcákat ellátó pékséget, vagy egy, a helyi igényeket kiszolgáló fodrászatot üzemeltet, sokszor elegendő néhány szórólap, illetve a szájmarketing, ha viszont nagyobb piacra szánod termékeidet, segítened kell a vevőidnek, hogy megtaláljanak.

Kérdezz meg 10 kisvállalkozót, és 8-ról biztosan kiderül, úgy vágott bele a vállalkozásába, hogy fogalma sem volt, kinek is fog eladni. Nem arról van szó, hogy nem kezdett el idejében vevőket szerezni, hanem hogy az üzlet indításakor nem ismerte a vevői igényeket.

Marketing nélkül nem megy. Hiába kitűnő az árud, szolgáltatásod, ha arról rajtad és szűk környezeteden kívül nem tud senki. Szerencsére nem arról van szó, hogy tévéreklámokkal, vagy óriásplakátokkal kellene bombáznod az embereket. A hozzád hasonló kisvállakozók számára is vannak jól működő stratégiák.

A marketing már soha nem lesz olyan, mint korábban. 2022 novemberében berobbant közénk a ChatGPT, és ezzel minden megváltozott. A mesterséges intelligencia (MI) nem új találmány, viszont korábban úgy gondoltuk, hogy ez az informatikusok, matematikusok és mindenféle tudósok területe.

Az elmúlt évtizedekben hazánkban is megnövekedett az érdeklődés a borok, a borászatok a borturizmus iránt. Divatosak a borkóstolók, egymást követik a bornapok, borfesztiválok. Közben azonban folyamatosan csökken a belföldi fogyasztás, és nem váltunk bor-nagyhatalommá sem. Merre az előre a hazai borkereskedelem, a bormarketing számára?

Egy új FMCG termék piaci bevezetésekor az akciók, fogyasztói promóciók hatékony eszközök lehetnek a figyelem felkeltésére, a kipróbálás és a vásárlás ösztönzésére. Az egyik leggyakoribb fogyasztói promóciófajta az ár-akció, azonban ennek alkalmazása is megfontolást igényel.

Idén is szakmai képzésekkel támogatja a SPAR Magyarország azon beszállítóit, amelyek hazai kisvállalkozásként vagy családi cégként kerültek be az üzletlánc polcaira a Régiók Kincsei vagy a Hungaricool program keretében.

Az év vége közeledtével ideje számba venni, milyen fontos trendek várhatók az előttünk álló időszakban, milyen irányba megy a PR-szakma. Az alábbiakban megpróbáltam összeszedni a szerintem legfontosabb, legmeghatározóbb témákat, folyamatokat, eszközöket. Egy részük nem teljesen újdonság, hiszen már több éve velünk vannak, látjuk, használjuk őket. Ennek ellenére helyet kaptak a listán, mert úgy vélem, jövőre még a mostaninál is meghatározóbb szerepük lesz a PR-kommunikációs kampányokban; tevékenységekben. Az alábbi lista nem valamiféle elméleti fejtegetés, hanem olyan elemek sora, amelyeket mi magunk is próbáltunk és a jelentőségüket – hogy úgy mondjam – testközelből tapasztaljuk.

A SPAR Magyarország idén újra megrendezi vállalkozói “edzőtáborát”, az SBA Bootcampet.
A Hungaricool termékverseny és az I Love Hazai programok egyik legfontosabb tanulsága volt, hogy hiába a sok jó ötlet, az ígéretes termék, a hazai kisvállalkozók egy része nehezen boldogul, mivel nem rendelkezik a vállalkozáshoz szükséges alapvető tudással.

“Nekem nem kell marketing, a termékeimet ismerik és keresik a vevőim”- halljuk gyakran őstermelőktől, kisvállalkozóktól. Ez a “személyes marketing” működik is egészen addig, amíg a helyi piacon adsz el. Ha túl akarsz ezen a szinten lépni, gyorsan rájössz, hogy valamilyen marketingre van szükséged.

Idén tavasszal a SPAR Beszállítói Akadémia a Budapest Metropolitan Egyetem tantervébe is bekerült. A tavasz folyamán a Hungaricool és Régiók Kincsei kisvállalkozók valós marketing problémáin dolgoznak az egyetem diákjai. Így a SPAR nemcsak a magyar kkv-knak tud segíteni a fejlődésben és a szintlépésben, hanem az egyetemisták gyakorlati tudását is gyarapítja.

Vettem egy telefont. Ajándék lesz, a lányomnak, de nekem kellett kitalálnom, mit kapjon. Hetekig őrlődtem azon, milyen gyártótól, milyen tudásút vegyek. Aztán lassan leszűkült a kör két márkára, végül két telefonra, és végül az döntött, melyiknek jobb a fényképezőgépe.

Mennyi erőfeszítést teszünk azért, hogy minőségi terméket tegyünk az asztalra, hogy jobb legyen a versenytársak termékénél! Erre jönnek a csomagolások, és felülírják a szabályokat! Ezt nem tűrhetjük tovább, fel kell tennünk a kérdést: Mégis mit adnak nekünk a csomagolások?

A kisvállalati lét és a “multik” világa óriási távolságra van egymástól. Egy kisvállalkozó közvetlen kapcsolatban áll a termékével, a vásárlóival. Többé-kevésbé pontosan átlátja mit, mikor és kinek tud értékesíteni.

Vállalkozóként úgy érzed, mint egy a tavon már ügyesen mozgó vitorlás, aki a tengerre vágyik.Elérted már a helyi növekedés határait? Az országos (vagy esetleg még ennél is nagyobb) piacra vágsz?
Tekintsd meg összes eddigi hírünket!
Összes hírünk