Így építsd a márkádat
Kár is mondanod, tudom, hogy ez következik: “Nekem új vevőkre van szükségem, nincs időm / pénzem/energiám márkaépítésre.”
Nos, márkaépítésre mindenkinek szüksége van. Még a világ legismertebb márkái (Coca-Cola, Nike, Apple) is minden évben milliárdokat költenek márkaépítésre - dollárban.
Márkaépítés - a “tyúk, vagy a tojás” dilemma?
Vajon a tyúk volt előbb, vagy a tojás, amiből kikelt? Lefordítva: Először kell márkát építeni és azután vevőket szerezni, vagy fordítva? Ha egy kis üzleted van és a szomszéd utcákból érkeznek a vásárlóid, akkor talán nincs szükséged túl nagy márkaépítésre. (Vagy mégis, hiszen meg kell, hogy különböztesd magad a tőled egy saroknyira működő, hasonló bolttól.) Ha viszont olyan terméked van, ami a személyes értékesítéstől elszakadva - gyakran nagyon hasonló termékek között - megjelenik a piacon, akkor a márka segít csak, hogy a te termékedet válasszák.
A márkaépítés alapjai
Néhány (messze nem az összes) tanács a márkaépítéshez
Márkanév
Hogy hívják a cégedet, a termékedet? “A jó bornak is kell a cégér!” Neked is kell egy név, ami alapján azonosítanak, megjegyeznek. Nem kell feltétlenül egy erre szakosodott ügynökséget megbíznod a név kitalálásával. Ha van néhány jó ötleted, teszteld azokat családtagjaid, barátaid, ismerőseid bevonásával.
Honlap
Ha az interneten nem vagy megtalálható, nem is létezel. A márkád egyik meghatározó eleme a céges honlap (webhely) és/vagy a terméked márkaoldala. Igen, tudom, vannak, akik azt mondják, hogy elég egy Facebook oldal, de ne higgy nekik! Az igényes honlap (amit a Google is megtalál) a márkaépítés meghatározó része. Indíts rendszeresen frissülő blogot a honlapodon belül. (A frissülő tartalmakat a Google is előbbre sorolja.) A blogot természetesen a közösségi médiában is terjesztheted.
Közösségi média
Használd azokat a közösségi csatornákat, amiket a vásárlók is szeretnek. Igaz, hogy innen egyre kevesebb forgalmat tudsz vinni a honlapodra, de igyekezz itt “barátkozni”, bevonni az embereket, megszerettetni a márkádat.
Vonj be másokat is a marketingedbe
Ha emberek beszélnek egy márkáról, az hitelesebb lesz, mintha csak cégek kommunikálnának róla. Szerezz márkanagyköveteket, aki szeretik a márkát, szívesen beszélnek róla. Működj együtt influencerekkel. (Nem gondolj százezres elérésű influencerekre, a néhány ezer embert elérő, hiteles személyek is nagy segítségedre lesznek.)
Google Cégem
Az ingyenes Google Cégem (Google Business) szolgáltatással ingyenes felületet kapsz, ha valaki a céged nevére keres. Itt az alapadatok mellett rengeteg információt és képeket is megoszthatsz az érdeklődőkkel. Élj a lehetőséggel!
Vágj bele!
Amit itt leírtam, csak néhány ötlet a márkaépítési lehetőségek közül. A lényeg, hogy egy erősebb márkával megjegyezhetőbb leszel, kitűnsz a hozzád hasonló kis vállalkozások közül. A nagyobb figyelem, a hitelesebb megjelenés érvényesülni fog a vevőszámban is.