Marketing - házon belül, vagy kiszervezve

“Nekem nem kell marketing, a termékeimet ismerik és keresik a vevőim”- halljuk gyakran őstermelőktől, kisvállalkozóktól. Ez a “személyes marketing” működik is egészen addig, amíg a helyi piacon adsz el. Ha túl akarsz ezen a szinten lépni, gyorsan rájössz, hogy valamilyen marketingre van szükséged.

Szórólap? Közösségi média? Óriásplakát, TV reklám? Nemcsak a pénztárcád dönt, hanem hogy mik a céljaid!


Amikor növekedni kezd egy mikrovállalkozás

Természetes, hogy egy induló vállalkozásnál a “főnökhöz” tartozik a gyártás, a pénzügy, a beszerzés, az értékesítés és …a marketing is. Ez utóbbi - hacsak a cég vezetőjének nincs kifejezetten ilyen irányú érdeklődése - rendszerint a háttérbe szorul.

A bajok a növekedéssel kezdődnek. A növekedés önmagában persze jó, de akár egy kamasznál, fájdalmakkal járhat. Ez elsősorban abból adódik, hogy egy mikrovállalkozás szervezeti modellje nem skálázható, vagyis egy nagyobb cégre nem alkalmazható.

Míg egy kis cégnél természetes, hogy mindenki sok mindennel foglalkozik, sok mindenhez ért, nagyjából 12 fő (vagy 100 millió forint éves árbevétel) felett ez már nem működik. Az ügyvezetőnek már nincs ideje a marketingre. Ilyenkor három lehetőség adódik:

A marketing elvész, eljelentéktelenedik, aminek később súlyos üzleti következményei lesznek.
A cég önálló marketingest vesz fel.
A vállalkozás kiszervezi a marketinget.


Marketing házon belül - előnyök és hátrányok

Az, hogy a cég felhagy minden marketinges tevékenységgel nem valódi opció, így foglalkozzunk másik két lehetőséggel:
A saját marketinges vonzó megoldásnak tűnhet, de
● a házon belüli marketingessel egyszerűbb az együttműködés, a kommunikáció, a számonkérés,
● egy tapasztalt marketingest nehezebb egy kis céghez csábítani,
● egy kezdő marketinges ugyan olcsóbb,
● egy profi marketinges bére és annak terhei egy cégméret alatt nehezen kitermelhetők,
● egyetlen marketingessel nem oldható meg minden, hiszen nincs olyan univerzális szakember, aki marketingstratégiától a Facebook hirdetéseken át a gerillamarketingig minden területhez ért.


Miért jó és miért nem jó a kiszervezett marketing?

A 2000-es években óriási kiszervezési hullám érte el a cégeket. Az üzleti “guruk” azt hirdették, hogy csak az alaptevékenységet (core business) érdemes megtartani, minden mást ki kell szervezni erre szakosodott alvállalkozóknak.
Egy növekvő kisvállalkozás számára is vonzó ez a lehetőség, hiszenúgy lesz a vállalkozásnak marketingje, hogy ne kell azzal házon belül foglalkozni,
● olyanok kezébe kerül a marketing, aki ehhez értenek, ezzel foglalkoznak
● a marketing tiszta, kiszámítható költséggé válik
● a növekedéssel a marketing is egyszerűen skálázható


Beszervezni, vagy kiszervezni?
Természetesen a kiszervezett marketing sem fog működni, ha nem kap megfelelő “inputot”, visszajelzéseket. A legzseniálisabb marketing ügynökség sem tudja telepatikus úton megszerezni a működéséhez elengedhetetlenül szükséges információkat.

A jól működő marketing alapja rendszeres kapcsolat, a szoros együttműködés. Kiszervezett marketing nem jeleni a marketingtől való “megszabadulást”. A külsős csapat révén viszont a belsős marketinges is olyan kampányokat, programot tud megvalósítani, mint a “nagyok”. Akik ugyan nagyobb, összetettebb belsős marketinges csapattal rendelkeznek, de mégis előszeretettel élnek a kiszervezett marketing előnyeivel.

Raskó Attila

a ContentPlus társalapítója a “multi” cégek világából érkezett. Több FMCG nemzetközi márkáért, majd a PPG Trilak marketing igazgatójaként több országért is felelt. A ContentPlusnál a cégvezetésen túl elsősorban a stratégia és az optimalizálás feladatai tartoznak hozzá.

Linkedin profil

Legfrissebb híreink