
A kisvállalkozóknak is kell a marketingstratégia

Marketing nélkül nem megy. Hiába kitűnő az árud, szolgáltatásod, ha arról rajtad és szűk környezeteden kívül nem tud senki.
Szerencsére nem arról van szó, hogy tévéreklámokkal, vagy óriásplakátokkal kellene bombáznod az embereket. A hozzád hasonló kisvállakozók számára is vannak jól működő stratégiák.
Nem kell megijedned, nem valami bonyolult dologra akarunk rábeszélni. A marketingstratégia alapjában nem más, mint a marketinged céljainak a meghatározása és az ehhez vezető lépések kidolgozása. Az alábbiakban ennek a marketingstratégiának néhány fontos lépését mutatjuk be.
Ki a közönséged?
A legtöbb kisvállalkozó ott követi el a hibát, hogy mindenkire akar “lőni”, nem határozza meg pontosan, kiket akar megszólítani. A túl nagy célközönség hátránya, hogy drága (és pontatlan) lesz a marketinged, és a rengeteg megszólított ember ellenére is kevés lesz a vevőd.
Termékeid, szolgáltatásaid eleve meghatározzák, kik a potenciális vevőid, csak bele kell kicsit gondolnod és máris látni fogod őket! A tipikus vevőd nő vagy férfi? Hány éves? Mi a foglalkozása, beosztása? Mik a problémái, félelmei, amikre választ vár? Mik a tartalomfogyasztási szokásai? Ha ezekre az alapvető kérdésekre válaszolsz, máris kész a vevőkarakter (buyer persona). A legtöbb termékre több vevőkaraktert is találsz, de az egyszerűség kedvéért koncentrálj csak a a legfontosabb 2-3-ra közülük.
Bolyongás a vásárlói úton
A marketingstratégia fontos része, hogyan juttatod el üzeneteidet a potenciális vásárlóknak. A vásárló rövidebb-hosszabb utat tesz meg, amíg hozzád elér. Út közben rengeteg hatás éri. A te dolgod, hogy a te tartalmaid is ott legyenek.
Az, hogy a vásárlói út során a vevőkaraktereket tartalommal kell ellátnod a gyakorlatban azt jelenti, hogy a megfelelő csatornákban (honlap, e-mail hírlevél, blog, közösségi platformok) tartalmakat kell hozzá eljuttatni. Hogy mikor, mit, hova, azt a tartalomnaptárban tudod rögzíteni és követni.
A tartalomstratégia: mennyiség helyett minőség
A ChatGPT és a többi hasonló eszköz segítségével ma már gyerekjáték a tartalomkészítés. A baj csak az, hogy erre mások is rájöttek, és az internetet elárasztották a mesterséges intelligenciával készült többé-kevésbé korrekt, de unalmas tartalmak. Válj ki a tömegből, készíts egyéni hangú véleményeket, elemzéseket is tartalmazó szövegeket, videókat, izgalmas, kreatív képeket!
Mi mennyi?
Ha marketingstratégia a marketinged céljairól szól, akkor nyilván meg kell vizsgálnod a céljaid teljesülését. Az internet szerencsére rengeteg adatot kínál számodra - csak tudni kell, hogyan használd azokat.
Új vevők: A fő cél nyilván az új leadek, illetve új vásárlók szerzése. (Itt leginkább azt érdemes vizsgálni honnan jönnek, hiszen oda érdemes több erőforrást összpontosítani.)
Új vevők számának változása: Az előző hónappal való összevetés fontos információkkal szolgál. Ha stagnál, vagy csökken a szám, igazítani kell a marketingen.
Feliratkozók száma: Leginkább a közösségi platformokon mérhető érték, ami főképp a termék/szolgáltatás “észlelését” jelzi. A feliratkozók azok, akiket el lehet juttatni a vásárlói út későbbi szakaszaiba.
Bevonódás (engagement): azoknak a száma, aki aktívan részt vesznek a közösségi posztok körül kialakult beszélgetésekben. Ez az érték leginkább a márkaismertség alakulása szempontjából fontos.
Itt csak néhányat emeltünk ki a lehetséges mérési pontok közül. Számos eszköz - köztük több ingyenes - segíti ezt a munkát.
Segít a józan ész
Egy kis cég számára a marketingstratégia nem egy olyan feladat, amin hónapokon keresztül kell dolgozni. A lényeg az, hogy nem szabad előzetes tervek nélkül belevágni a marketingbe. Az átgondolatlan marketing drága lesz és eredménytelen. Csak a célok előzetes átgondolása és következetes megvalósítása vezet eredményhez.