Új termékem van, hogyan (ár-)akciózzak?

Egy új FMCG termék piaci bevezetésekor az akciók, fogyasztói promóciók hatékony eszközök lehetnek a figyelem felkeltésére, a kipróbálás és a vásárlás ösztönzésére. Az egyik leggyakoribb fogyasztói promóciófajta az ár-akció, azonban ennek alkalmazása is megfontolást igényel. Az alábbi szempontokat figyelembe véve növelheted új termékbevezetésének sikerességét

  1. Vásárlói igények és magatartás megértése
  2. Már a termék fejlesztési szakaszában kérdezd meg vásárlókat és potenciális fogyasztókat arról, hogy mennyire hajlandók új terméket kipróbálni és mi az a promóció, vagy akció amivel egy új termék a figyelmüket felkeltheti.

  3. Versenytársak elemzése
  4. Ha már meglévő kategóriába vezetsz be új terméket, akkor a versenytársak akciózási szokásainak megismerése fontos a versenyképesség megteremtéséhez.

  5. Egyedi terméktulajdonságok
  6. Fontos tudnod, hogy a bevezetni kívánt új termék mennyire erős egyedi terméktulajdonságokkal rendelkezik a versenytársakhoz képest. Ha a terméked kiemelkedő és a vásárlók számára egyértelmű terméktulajdonságokkal rendelkezik, akkor kevesebb, illetve kisebb árakcióra lehet szükséged a bevezetésnél.

  7. Márkaismertség
  8. Ha erős, jól ismert a márkanév, akkor kevésbé agresszív akciós támogatás lehet szükséges, mint egy nem ismert, éppen bevezetni kívánt márka esetén.

  9. A termékkategória tulajdonságai
  10. Különböző termékkategóriák megvásárlása, különböző vásárlói odafigyelést igényel. Bár majdnem minden FMCG termékkategória alacsony odafigyelést igénylő, például a napi használatra vett szappan, tusfürdő, alap fűszer, stb. Vannak ugyanakkor olyan FMCG termékek, amelyek vásárlásakor jobban odafigyel a vásárló (jellemzően a magasabb árkategóriájú borok, vagy arckrémek) ezek esetében kisebb mértékű árakció is hatékony lehet.

  11. Ár-pozícionálási stratégia
  12. Ha a terméket prémium árkategóriába pozícionálod, a túlzott és gyakori ár-akciózás alááshatja a vásárlók termékbe vetett bizalmát.

  13. A termékbevezetés időszaka
  14. A termékbevezetés időszakában az árakciók, fogyasztói promóciók hatékony eszközök lehetnek a vásárlók figyelmének felkeltésére és az első kipróbálások elérésére.

  15. Hosszútávú márkaérték
  16. Óvatosan az árakciókkal! A túl gyakori, túl nagymértékű árengedményes akciózás alááshatja a vásárlói bizalmat mind a termék mind a márka iránt.

  17. Értékesítési csatornastratégia
  18. Árakciók minden üzlettípusban alkalmazhatók, azonban fontos, hogy az akcióban kínált termék kiszerelése megfeleljen az adott bolttípus vásárlói igényeinek. Termékkategóriától függően például a nagyobb töltőtömegű változatok a hipermarketekben és nagyobb alapterületű üzletekben, míg a kisebb kiszerelések a diszkontok és kisboltok akciós állványain foroghatnak jobban.

  19. A promóció hatékonyságának mérése
  20. Készülj fel és mérd a promóció hatékonyságát! Elemezd az értékesítési és termékismertségi mutatókat és a befektetésének megtérülését. Igyekezz megismerni a fogyasztók vásárlási adatait, a kereskedőknek eladott mennyiségek ismerete nem biztos, hogy reális képet ad.

  21. Promóciós mix
  22. Ne csak és kizárólag árakciót alkalmazz. Az árakció legyen része egy jól kiegyensúlyozott promóciós mixnek, reklámokkal, PR-al, közösségi média támogatással és egyéb marketingtevékenységekkel együtt.

Mindent összevetve az akciók, fogyasztói promóciók használatának a piac, a termék és a márka hosszú távú céljainak átfogó megismerésén kell alapulnia. Egy jól megtervezett és végrehajtott akció, fogyasztói promóció sarkalatos pontja lehet az új termék sikeres bevezetésnek, de ki kell egészítenie egy tágabb marketingstratégiát, és nem szabad kizárólag csak rá hagyatkozni.

Figyelem, a cikk megállapításai és ajánlásai nem vonatkoznak a törvényileg szabályozott árakciókra.

Bartha Ferenc

vezető tanácsadó, FMCG és árazási szakértő


Smartha Global Kft.
LinkedIn profil

Legfrissebb híreink