Mesterséges intelligencia a marketingben
A marketing már soha nem lesz olyan, mint korábban. 2022 novemberében berobbant közénk a ChatGPT, és ezzel minden megváltozott.
A mesterséges intelligencia (MI) nem új találmány, viszont korábban úgy gondoltuk, hogy ez az informatikusok, matematikusok és mindenféle tudósok területe. A ChatGPT-vel most egy olyan formája jelent meg, ami minden programozói tudás nélkül, emberi nyelven írt parancsokkal irányítható.
Így működnek a ChatGPT és társai
Az OpenAI által kifejlesztett ChatGPT nem sokáig maradt egyedül. Megjelenése után rövidesen követte a Microsoft Bing Chatje és a Google Bard AI eszköze. (Rajtuk kívül még tucatnyi hasonló eszköz érhető el.)
Ezek a programok a korábbi MI megoldásoktól eltérően az úgynevezett nagy nyelvi modelleken alapulnak. Óriási tömegű információt tanulnak meg, majd ezen alapulva adnak válaszokat a feltett kérdésekre. A válaszok nem az információk valóságtartalmán alapulnak, hanem azon a valószínűségen, ahogyan a szavak a mintában egymás után előfordulnak.
A ChatGPT a gyakorlatban
Bár egyesek már megkondították a vészharangokat, a ChatGPT (használjuk ez gyűjtőnévként az összes hasonló elven működő programra) egyelőre nem fogja leváltani a marketingeseket. Nagyon jó viszont arra, hogy segítsék a marketinget.
Amire kitűnően használható a ChatGPT:
- ötletelés: ötletek blog, cikk, előadás témájára
- kutatás: információ termékekről, szolgáltatásokról, összehasonlítás
- vázlat (blog, cikk, e-book) készítése megadott szempontok alapján
- kivonat készítése hosszabb szövegből
- rövid szövegek (pl. termékleírások) készítése
- képek generálása: blog borítókép, illusztráció, prezentáció
Teljes blogposztok, cikkek írására az MI-t nem javasoljuk. Bár látszólag korrekt szövegeket ír, ezekből hiányoznak a mélyebb összefüggések, a szakértői vélemények, a cikkek stílusa is elég iskolás. Ha nehezen írsz, generálhatsz az MI-vel cikket, de ezt alaposabban át kell írnod, meg kell szerkesztened. (A teljesen géppel írt cikkeket a Google kereső is felismeri és hátrébb sorolja.)
A nyelvi modelleken alapuló MI korlátai
Bár a kapott eredmények alapján úgy tűnhet, hogy a ChatGPT (Bing, Bard stb.) gondolkodik, valójában csak egy “intelligens papagáj” módjára viselkedik: megfelelő időben elismétli azt, amit megtanult és amit feltehetően várunk tőle. Egy általános témában - ahol sok szöveg áll a rendelkezésére - pontos válaszokat ad, de a szűkebb rétegtémák felé haladva egyre több lehet a tévedés. Idővel elérhetünk arra a pontra, amikor közli, hogy ő csak egy nyelvi modell és nem tud válaszolni a kérdésre.
Merre tovább?
A Chat GPT és a többi, nagy nyelvi modellen alapuló MI sikere óriási lendületet adott a fejlesztésnek és komoly versenyt indított el. Egészen biztos, hogy ezek az MI-ik már a közeljövőben is okosodni fognak. A marketingstratégiát ugyan nem fogják megcsinálni helyetted, és a kivitelezést sem bízhatod teljesen rájuk, viszont óriási segítséget jelentenek minden olyan vállalkozás számára, ahol szűk keresztmetszet a marketing.