3+1 PR trend, amelyre 2023-ban figyelni kell

Az év vége közeledtével ideje számba venni, milyen fontos trendek várhatók az előttünk álló időszakban, milyen irányba megy a PR-szakma. Az alábbiakban megpróbáltam összeszedni a szerintem legfontosabb, legmeghatározóbb témákat, folyamatokat, eszközöket. Egy részük nem teljesen újdonság, hiszen már több éve velünk vannak, látjuk, használjuk őket. Ennek ellenére helyet kaptak a listán, mert úgy vélem, jövőre még a mostaninál is meghatározóbb szerepük lesz a PR-kommunikációs kampányokban; tevékenységekben. Az alábbi lista nem valamiféle elméleti fejtegetés, hanem olyan elemek sora, amelyeket mi magunk is próbáltunk és a jelentőségüket – hogy úgy mondjam – testközelből tapasztaljuk. 




Adatok, adatok, adatok
Az adatalapú kommunikáció azon elemek közé tartozik ezen a listán, amely egyáltalán nem számít újdonságnak. A szakemberek évek óta erről beszélnek, használják/használjuk az adatokat a kommunikációs aktivitások megtervezésére, a kivitelezés értékelésére, sőt időnként a kommunikáció témáját is valamilyen formában kinyert vagy összegyűjtött adatok adják. A 2023-as trendeket összefoglaló listán mégis itt a helye ennek a témának, mivel véleményem szerint az előttünk álló időszakban tovább folytatódik majd az adatok diadalmenete. A különböző digitális platformok egyre több és pontosabb adatot szolgáltatnak a fogyasztók érdeklődéséről, viselkedéséről, preferenciáiról. Ezáltal a kampányok még pontosabban célozhatók, az eredmények minden korábbinál alaposabb elemzésnek vethetők alá. Nem beszélve arról az apró, de talán szintén fontos előnyről, hogy még érdekesebb, izgalmasabb adatmorzsákat nyerhetünk ki, amelyek színesebbé tehetik a céges vagy márkakommunikáció tartalmát. 

Social listening
Az előző ponttal szorosan összefügg az ún. social listening, vagyis a közösségi média tartalmának figyelése. A hagyományos médiafigyelés ősidők óta a PR-kommunikáció szerves része, hiszen ennek segítségével tudhattuk meg, milyen kép él a márkáról vagy cégről a médiában. A közösségi platformok térhódításával viszont egyre fontosabbá vált, hogy azt is figyelemmel kísérjük, az egyes felhasználók, vásárlók mit gondolnak, hogyan vélekednek, mit mondanak a vállalatokról vagy márkákról. Az úgynevezett social listening eszközök ebben nyújtanak fontos segítséget: figyelhetővé váltak a közösségi média posztok, kommentek, reakciók. Úgy gondolom, az elkövetkező időszakban ezen eszközök jelentősége tovább erősödik. Aki eddig nem használt közösségi média figyelő alkalmazásokat, ezután jó eséllyel ő is fog. 

Emberi történetek
Kicsit ellentmond a lista első pontjában szereplő adatalapú, technokrata kommunikációnak – de csak látszólag. Azt látom ugyanis, és a jövőben annak erősödésére számítok, hogy a hagyományos és a közösségi médiában egyaránt nagy szerepet kapnak az első sorban érzelmekre ható emberi történetek. Ez természetesen nem zárja ki ezen sztorik pontos tervezéssel megalapozott és az eredményeket részletesen monitorozó, erősen adatalapú kommunikációját. Az emocionális történetmesélés inkább a tartalom, míg az adatok inkább a megvalósítás, ha úgy tetszik a forma szempontjából lesznek egyre fontosabbak. Az emberi oldal pontosabb megértését szolgálják azok az előbb említett social listening applikációk is, amelyek a közösségi médiában megjelenő emberi reakciókat, posztokat, kommenteket figyelik.   



++1 Kríziskommunikáció
Sajnos jelen pillanatban úgy néz ki a helyzet, hogy a jövő év egyik meghatározó kommunikációs trendje lehet a kríziskommunikáció. A száguldó infláció, a megnövekedett energiaárak, az üzemanyag-ellátás akadozása, az ellátási láncok megroppanása számos vállalkozást hoztak és hozhatnak majd nehéz helyzetbe. Ilyenkor különösen fontos a jól megtervezett, hideg fejjel megvalósított kommunikáció. Erre azonban készülni kell. Érdemes előre felmérni a vállalat előtt álló veszélyeket, sorba venni az azokat a problémákat, amelyeket ezek okozhatnak. Legyen kész terv arra, hogy egyes krízishelyzetek bekövetkezésekor hogyan reagálunk, kinek mit mondunk. A kríziskommunikációs terv – különösen ilyen helyzetben – egyáltalán nem luxus, sokkal inkább alapvető szükséglet. 

R.Nagy András

a Próbakő Kommunikáció alapító-ügyvezetője, a Metropolitan Egyetem óraadója, a Worldcom ügynökéghálózat igazgatósági és a Magyar PR Szövetség Etikai Bizottságának tagja. 
LinkedIn profil

Legfrissebb híreink