Mit adnak nekünk a csomagolások?
Minden gyártó, függetlenül attól, hogy egy nagy üzem, vagy egy kis családi manufaktúra, szembesül a csomagolás igényével. Mibe rakjuk a nagy gonddal elkészített termékünket és milyen külsőt kapjon? Van aki egyszerűen, van aki gyakorlatiasan, és van aki művészien szeretné ezt a kérdést megoldani. Azt viszont mindenki hamar megtapasztalja, hogy a termék csomagolása valamiért sokkal nagyobb hatással van arra, melyik terméket emeli le a vásárló a polcról, mint ahogy azt előzetesen gondolnánk. Mennyi erőfeszítést teszünk azért, hogy minőségi terméket tegyünk az asztalra, hogy jobb legyen a versenytársak termékénél! Erre jönnek a csomagolások, és felülírják a szabályokat! Ezt nem tűrhetjük tovább, fel kell tennünk a kérdést: Mégis mit adnak nekünk a csomagolások?
1. Képviseli a márkánkat
A termékkategóriák többségében telített a piac. Rengeteg hasonló termék vetélkedik egymással, és borzasztó nehéz mellettük a polcokra kerülni. Elemi érdekünk tehát, hogy találjunk valamit, amiben különbözni tudunk tőlük és hogy ezt át is tudjuk adni a potenciális vevőknek. Ha már tudatos márkaépítők vagyunk, és meg is tudjuk fogalmazni, hogy mi az ügyünk, mit képviselünk a piacon, és miben vagyunk mások mint a konkurensek, akkor azt is észrevehetjük, hogy a termék csomagolásával valami egészen fantasztikus lehetőséghez jutottunk: van valami, amit a vevő alaposan megnéz, hazavisz és ha tetszik neki, még büszkén szem előtt is hagyja. Bárki láthatja, hogy ő a mi termékünket választotta! A szolgáltató cégek mennyire örülnének egy ilyen lehetőségnek! Mintha mindenki örömmel vinné haza a cég brosúráját, sőt még fizetnének is érte!
2. Az esztétikus külső ígéret a nívós belsőre
Az óriási választék rengeteg vásárlási döntést igényel. Ezt úgy igyekszünk egyszerűsíteni a magunk számára, hogy egyrészt hűségesek vagyunk a bevált márkákhoz, másrészt az új döntéseknél a kinézetre hagyatkozunk. Az egész ráadásul teljesen tudat alatt hat. Mindenki fejében van ugyanis valamilyen elképzelés arról, hogyan néz ki egy olcsó termék, és hogy néz ki a prémium árú cikk. Racionálisan mind tudjuk, hogy ez nem egy pontos fokmérője a minőségnek, mégis általában jó iránytűként szolgál, ezért használjuk. A gyengébb minőséget kínáló gyártók ugyanis jellemzően nem különösebben foglalkoznak a csomagolással. Baj ugye csak akkor van, amikor valaki a prémium terméket gyártva nem érzi úgy, hogy neki fontos lenne ezzel foglalkoznia.
3. A választás segítése
Egy termék csomagolása ugyanakkor nem csupán a szépségről szól, sokkal komplexebb vizuális élmény. Ott van például a termék neve. A típusa vagy tulajdonságai, az egyedi kiemelt jellemzők. De mesélhetünk rajta a gyártóról, a termékcsaládról, a származási helyről. Adhatunk instrukciót, receptet, használati utasítást hozzá. Megmutathatjuk egy képen azt amit a termékből készíthetünk, vagy az alapanyagokat amiket felhasználtunk, de akár arca vagy kabalája is lehet a márkának. Nyereményjátékot köthetünk hozzá, ajándékot csatolhatunk, vagy személyessé tehetjük valamivel. A cél viszont mégsem az, hogy minden négyzetcentimétert kihasználjunk, hanem hogy a lehetőségekből a számunkra legjobbakat válasszuk ki, és utána egy hozzáértő grafikus segítsen a vásárló szemét megfelelő sorrendben végigvezetni a csomagolás elemein.
4. Szerethetőség
A fenti rengeteg gyakorlati szemponttal együtt mégis az a legfontosabb, hogy a végeredmény mennyire lesz szerethető. A csomagolás-dizájn ezért mindig izgalmas kihívás, és számunkra a tervezés egyik legkedvesebb része. Mennyire jön át a márka karaktere, vagánysága, humora, vagy mindaz amit képviselni szeretne. Hogy tud minél teljesebb segítséget adni a választásban anélkül, hogy telezsúfolnánk azt adatokkal. Hogyan tud esztétikus és szép lenni, mégse közhelyes. Vonzó, a kötött elemek ellenére is.
Mindezen szempontok összessége teszi majd lehetővé azt, hogy az “igazság pillanatában” a vásárló végül a mi termékünket veszi le a polcról.
stratégiai tanácsadó, a Kreatív Vonalak ügynökség társalapítója és ügyvezetője, a Debreceni Egyetem oktatója.
LinkedIn profil