Miért kell egy kisvállalkozásnak a LinkedInen lennie?
Miért kell egy kisvállalkozásnak a LinkedInen lennie?
“Nem keresek állást, nem vagyok fent a LinkedInen.”
“Mit csináljak ott, a LinkedIn a nagy cégeknek való.”
Ismerősek ezek a kifogások? Ha te is valami ilyesmit szoktál mondani, amikor a LinkedInről kérdeznek, akkor ez a cikk neked szól!
Az álláskereséstől a B2B platformig
A LinkedIn valóban álláskereső platformként indult a 2000-es évek elején. Az emberek kirakták a profiljukat (leegyszerűsített önéletrajzukat) a felületre, a “fejvadászok” pedig szabadon válogathattak közülük. Bár ez a funkció is megmaradt, a LinkedIn már régóta olyan platform, ami kiválóan alkalmas üzleti kapcsolatépítésre, (B2B) digitális marketingre és értékesítésre.
A LinkedIn globális felhasználóinak száma már meghaladja az 1 milliárdot. Idehaza több mint 1,1 millióan használják. Köztük vannak a te partnereid, vevőid (és persze a versenytársaid) is.
A LinkedIn B2B platform, de a kommunikáció mindig H2H szintű, vagyis emberek kommunikálnak emberekkel. Bár 10 éve még a nagyobb cégeknél dolgozók voltak túlsúlyban, ma már jelentős a kkv-k aránya is. Ha kisvállalkozó vagy, és a “nagyoknak” akarsz eladni vagy más kisvállalkozókkal üzletelsz, a LinkedIn megkerülhetetlen számodra.
Az alap a bizalom
A LinkedIn lehetővé teszi, hogy alaposan megvizsgáld, kivel is lépsz kapcsolatba. A részletes profil alapján láthatod az illető jelenlegi és előző munkahelyeit, megtudhatod, pontosan mivel foglalkozik, mik az erősségei, milyen tartalmakat publikált. A bizalmat tovább erősítheti, ha vannak közös ismerőseitek.
A platform lehetőséget teremt rá, hogy tudatosan bővítsd kapcsolatrendszeredet.
A LinkedIn révén olyan kapcsolatokat építhetsz fel, amilyenekre máshol nincs lehetőséged.
Tartalommarketing a LinkedInen
A LinkedInen megmutathatod magad. Amellett, hogy részletes, látványos profilt építesz fel, közreadhatsz posztokat, cikkeket, készíthetsz havi hírlevelet, csatlakozhatsz szakmai csoportokhoz és magad is indíthatsz ilyeneket.
A tartalomtípusok és a publikálás idejének gondos tervezésével felkeltheted a számodra fontos emberek figyelmét, majd megerősítheted azt. Tartalmaid révén erősítheted szakmai márkádat, véleményvezérré válhatsz.
A befektetett munka megtérül
A LinkedIn - ahogy az egész tartalommarketing - nem sprint, hanem maraton. Ne várj azonnali eredményeket, mert óhatatlanul csalódni fogsz. Szánj minden nap időt az ismerkedésre, a kapcsolatépítésre, tartalmak készítésére és publikálására és meglátod, idővel jönnek majd az eredmények!
Legfrissebb híreink
A termékvisszahívás maga a pokol. Eladtunk valamit, amire költöttünk, amit kitaláltunk, becsomagoltunk, kiszállítottunk, promóztunk, embert, járulékot és adót fizettünk. Ha ügyesek voltunk, még nyereséget is reméltünk - ezzel szemben, lett egy olyan szituáció, hogy vissza kell hívni a bébiételt, a lisztet, a krémet, a fűszert vagy a húskészítményt.
Kár is mondanod, tudom, hogy ez következik: “Nekem új vevőkre van szükségem, nincs időm / pénzem / energiám márkaépítésre.”
Nos, márkaépítésre mindenkinek szüksége van. Még a világ legismertebb márkái (Coca-Cola, Nike, Apple) is minden évben milliárdokat költenek márkaépítésre - dollárban.
Mi az, ami által még közelebb kerülhetünk a vásárlók szívéhez és még jobban bekerülhetünk a köztudatba? A közösségi média-platformokon való jelenlét és az aktív tartalomgyártás - különösen akkor, ha mindezt nemcsak te, hanem egy influencer is csinálja.
Az idei, 2023/2024-es tanév tavaszi szemeszterében immár második alkalommal dolgozhattak a a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) egyetemistái a SPAR Régiók Kincsei beszállító-fejlesztési programjában résztvevő kisvállalkozók valós marketing problémáin.
Május 13-14-én immár harmadik alkalommal került megrendezésre a SPAR Marketing Bootcamp, amely ismét két napon át tartó intenzív szakmai programot kínált a résztvevők számára.
Marketingstratégiád tervezésének fontos része meghatározni, hogy hol, milyen csatornákon fogod elérni ügyfeleidet, vásárlóidat. Ehhez azonban ismerned kell a vevőidet és az egyes csatornák működését, természetét is.
Manapság gyakran hallhatod, hogy a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára kulcsfontosságú az online jelenlét. A legtöbben ilyenkor a saját honlapra vagy a közösségi platformokra, esetleg az online hirdetésekre gondolnak, viszont van még egy kitűnő lehetőség, amit a kisvállalkozások közül sokan nem használnak ki.
Akármivel is foglalkozol, valószínű, hogy a vevőid a Google keresőben találnak meg. (Ha “igazi” üzleted van, lesznek, aki az utcáról sétálnak be, de a legtöbben így is a Google keresésekből érkeznek majd.) Nagyon fontos a vállalkozásoknak.
Meglepően sok kisvállalkozó gondolja úgy, hogy elegendő jól dolgozni, a vevők majd úgyis megtalálják. Ha valaki a közeli utcákat ellátó pékséget, vagy egy, a helyi igényeket kiszolgáló fodrászatot üzemeltet, sokszor elegendő néhány szórólap, illetve a szájmarketing, ha viszont nagyobb piacra szánod termékeidet, segítened kell a vevőidnek, hogy megtaláljanak.
Kérdezz meg 10 kisvállalkozót, és 8-ról biztosan kiderül, úgy vágott bele a vállalkozásába, hogy fogalma sem volt, kinek is fog eladni. Nem arról van szó, hogy nem kezdett el idejében vevőket szerezni, hanem hogy az üzlet indításakor nem ismerte a vevői igényeket.
Marketing nélkül nem megy. Hiába kitűnő az árud, szolgáltatásod, ha arról rajtad és szűk környezeteden kívül nem tud senki. Szerencsére nem arról van szó, hogy tévéreklámokkal, vagy óriásplakátokkal kellene bombáznod az embereket. A hozzád hasonló kisvállakozók számára is vannak jól működő stratégiák.
A marketing már soha nem lesz olyan, mint korábban. 2022 novemberében berobbant közénk a ChatGPT, és ezzel minden megváltozott. A mesterséges intelligencia (MI) nem új találmány, viszont korábban úgy gondoltuk, hogy ez az informatikusok, matematikusok és mindenféle tudósok területe.
Az elmúlt évtizedekben hazánkban is megnövekedett az érdeklődés a borok, a borászatok a borturizmus iránt. Divatosak a borkóstolók, egymást követik a bornapok, borfesztiválok. Közben azonban folyamatosan csökken a belföldi fogyasztás, és nem váltunk bor-nagyhatalommá sem. Merre az előre a hazai borkereskedelem, a bormarketing számára?
Egy új FMCG termék piaci bevezetésekor az akciók, fogyasztói promóciók hatékony eszközök lehetnek a figyelem felkeltésére, a kipróbálás és a vásárlás ösztönzésére. Az egyik leggyakoribb fogyasztói promóciófajta az ár-akció, azonban ennek alkalmazása is megfontolást igényel.
Idén is szakmai képzésekkel támogatja a SPAR Magyarország azon beszállítóit, amelyek hazai kisvállalkozásként vagy családi cégként kerültek be az üzletlánc polcaira a Régiók Kincsei vagy a Hungaricool program keretében.
Az év vége közeledtével ideje számba venni, milyen fontos trendek várhatók az előttünk álló időszakban, milyen irányba megy a PR-szakma. Az alábbiakban megpróbáltam összeszedni a szerintem legfontosabb, legmeghatározóbb témákat, folyamatokat, eszközöket. Egy részük nem teljesen újdonság, hiszen már több éve velünk vannak, látjuk, használjuk őket. Ennek ellenére helyet kaptak a listán, mert úgy vélem, jövőre még a mostaninál is meghatározóbb szerepük lesz a PR-kommunikációs kampányokban; tevékenységekben. Az alábbi lista nem valamiféle elméleti fejtegetés, hanem olyan elemek sora, amelyeket mi magunk is próbáltunk és a jelentőségüket – hogy úgy mondjam – testközelből tapasztaljuk.
A SPAR Magyarország idén újra megrendezi vállalkozói “edzőtáborát”, az SBA Bootcampet.
A Hungaricool termékverseny és az I Love Hazai programok egyik legfontosabb tanulsága volt, hogy hiába a sok jó ötlet, az ígéretes termék, a hazai kisvállalkozók egy része nehezen boldogul, mivel nem rendelkezik a vállalkozáshoz szükséges alapvető tudással.
“Nekem nem kell marketing, a termékeimet ismerik és keresik a vevőim”- halljuk gyakran őstermelőktől, kisvállalkozóktól. Ez a “személyes marketing” működik is egészen addig, amíg a helyi piacon adsz el. Ha túl akarsz ezen a szinten lépni, gyorsan rájössz, hogy valamilyen marketingre van szükséged.
Idén tavasszal a SPAR Beszállítói Akadémia a Budapest Metropolitan Egyetem tantervébe is bekerült. A tavasz folyamán a Hungaricool és Régiók Kincsei kisvállalkozók valós marketing problémáin dolgoznak az egyetem diákjai. Így a SPAR nemcsak a magyar kkv-knak tud segíteni a fejlődésben és a szintlépésben, hanem az egyetemisták gyakorlati tudását is gyarapítja.
Vettem egy telefont. Ajándék lesz, a lányomnak, de nekem kellett kitalálnom, mit kapjon. Hetekig őrlődtem azon, milyen gyártótól, milyen tudásút vegyek. Aztán lassan leszűkült a kör két márkára, végül két telefonra, és végül az döntött, melyiknek jobb a fényképezőgépe.
Mennyi erőfeszítést teszünk azért, hogy minőségi terméket tegyünk az asztalra, hogy jobb legyen a versenytársak termékénél! Erre jönnek a csomagolások, és felülírják a szabályokat! Ezt nem tűrhetjük tovább, fel kell tennünk a kérdést: Mégis mit adnak nekünk a csomagolások?
A kisvállalati lét és a “multik” világa óriási távolságra van egymástól. Egy kisvállalkozó közvetlen kapcsolatban áll a termékével, a vásárlóival. Többé-kevésbé pontosan átlátja mit, mikor és kinek tud értékesíteni.
Vállalkozóként úgy érzed, mint egy a tavon már ügyesen mozgó vitorlás, aki a tengerre vágyik.Elérted már a helyi növekedés határait? Az országos (vagy esetleg még ennél is nagyobb) piacra vágsz?
Tekintsd meg összes eddigi hírünket!
Összes hírünk