
Közösségi marketing kisvállalkozásoknak

Marketingstratégiád tervezésének fontos része meghatározni, hogy hol, milyen csatornákon fogod elérni ügyfeleidet, vásárlóidat. Ehhez azonban ismerned kell a vevőidet és az egyes csatornák működését, természetét is.
Tudjuk, hogy elsősorban kisvállalkozó, kistermelő, nem pedig marketinges vagy, de ha nincs önálló marketingesed és sikeresen akarsz szerepelni a piacon, meg kell tanulnod néhány alapvető fogást. Ilyen a közösségi marketing használata is.
A közösségi marketing lehetőségei
A vevőid ott vannak a közösségi csatornákon, csak éppen nem tudni, hogy pontosan hol, és hogy mit is csinálnak éppen. Ha ki akarod aknázni a közösségi marketing nyújtotta lehetőségeket, először meg kell vizsgálni, hogy melyik csatornát használják a vevőid és hogy mit csinálnak ott.
A saját marketingjükért felelős kisvállalkozók alapvetően három hibát tudnak elkövetni:
1) nem törődnek a számukra fontos közösségi csatornákkal
2) túl sok közösségi csatornát próbálnak használni, amivel elaprózzák magukat
3) ha kommunikálnak, állandóan csak saját termékeiről, szolgáltatásaikról akarnak beszélni
Akármelyik közösségi csatornán is publikálsz, érdemes figyelned a tartalommarketing egyik alapszabályára: tegyél ki két informatív, egy különleges/meghökkentő, majd egy személyes posztot, és csak azt kövesse egy a termékekről, szolgáltatásaidról szóló anyag. Meg fogsz lepődni a sikeren!
A legnépszerűbb közösségi csatornák
A közösségi marketingben egy az állandó: a folyamatos változás. Létezik azonban néhány domináns közösségi csatorna, amit érdemes megismerni.
Facebook: A korábban egyértelműen legnépszerűbb csatorna mára alaposan átalakult, jellemzően a 40 év feletti közönség aktív rajta. Organikus tartalommal nehéz (de nem lehetetlen) eredményeket elérni, a célzott hirdetések jól működnek rajta.
Instagram: Alapvetően vizuális csatorna, amivel jellemzően a 45 év alattiakat éred el. Itt első a kép/videó, a szöveg csak másodlagos.
YouTube: A legnépszerűbb videós platform. Itt is óriási a verseny, de erős anyagokkal kitűnhetsz. Ez persze sok munkával jár.
LinkedIn: Ez a csatorna leginkább akkor érdekes a számodra, ha nagy cégeknek, vagy bizonyos foglalkozások (HR-es, informatikus, marketinges, értékesítő) képviselőinek akarsz valamit eladni. (A LinkedInről korábban már részletesen írtunk.)
TikTok: A 25 év alattiak rendkívül népszerű platformja. Itt rövid videókkal lehet megjelenni, de csak annak érdemes próbálkozni, aki valóban kreatív tartalmakat képes előállítani, és van ideje sok tartalmat készíteni.
A márkaépítéstől az eladásig
Mire jó a közösségi média? Márkaépítésre, vagy vevőszerzésre? A Facebook nagyon jó példa arra, hogy egyetlen platformon - sokszor párhuzamosan - több marketinges cél is megvalósítható.
A Budafok és Nagytétény határán egy régi gyárépületben működő Homebakker Pékség szó szerint látványos közösségi marketinget valósít meg. Rendszeresen publikálja a sütemények, pékáru ínycsiklandozó képeit, közben az informatív szövegeket (nyitvatartás, új termékek) ügyesen keveri a figyelemfelkeltő, frappáns, rövid szövegekkel. A Homebakker egyszerre képes megszólítani az új vevőket és a törzsvásárlókat. Közvetlenül nem ad el (online rendeléssel, kiszállítással nem foglalkozik), de ügyesen be tudja vonzani a környéken élőket.
A Zenda ruhamárka vállaltan a 30-35 év felett nőket szólítja meg - láthatóan sikeresen. A közösségi marketinget itt maga a cégtulajdonos viszi, aki személyesen mutatja be az újdonságokat is. Közvetlen vásárlási lehetőséget a Zenda Facebook oldala sem kínál, de ügyesen irányítja át az érdeklődőket az “igazi” boltba, illetve a kitűnően működő hírlevélre.
Összegzés
A közösségi marketingről rengeteget olvashatsz, de biztos receptet sehol sem találsz. Ha népszerű a terméked, erőfeszítéseket kell tenned, hogy kitűnj a tömegből. Ha járatlan ösvényeken haladsz, meg kell teremtened a saját piacod. Akármelyik is a te utad a közösségi marketing sokat segíthet abban, hogy elérd a céljaidat.
Legfrissebb híreink

Az értékesítés jóval több, mint ahogy azt sokan gondolják. Ha csak a kínált termék, szolgáltatás jellemzőit kellene ismertetni, bárkiből sikeres értékesítő válhatna. Az értékesítés lényege a befolyásolás. Az, hogyan tudod meggyőzni a vásárlót, hogy a hasonló termékek közül a tiedet válassza. Az elmúlt évtizedekben számos előadás, cikk foglalkozott a témával. Itt most ezekből szemezgetünk.

“Miért kell nekem márka, nem vagyok én a Coca-Coila, csak cukormentes szörpöket készítek?” - kérdezi Béla, a kisvállalkozó. A Coca-Cola éppen kitűnő példa: a barna szénsavas üdítő világ egyik legismertebb terméke, a vállalat mégis minden éven egy kisebb vagyont költ a márka megerősítésére.

Amikor a mesterséges intelligencia kerül szóba, szinte mindenkinek azonnal a szövegírás jut az eszébe. Igen, megfelelő utasításokkal (promptokkal) valóban egész használható közösségi posztok, blogcikkek vagy akár termékleírások készíthetők.

Ne hidd, hogy a fenntarthatóság egyszerűen csak egy divatos fogalom, ami majd szépen elhalványul. A fenntarthatóság nem csupán egy trend, hanem egy igazi lehetőség arra, hogy kiemelkedj a versenytársak közül, nagyobb súllyal legyél jelen a piacon. Fenntartható márkaként növeled a márkád hitelességét, és könnyebben eljutsz a tudatos fogyasztókhoz.

A termékvisszahívás maga a pokol. Eladtunk valamit, amire költöttünk, amit kitaláltunk, becsomagoltunk, kiszállítottunk, promóztunk, embert, járulékot és adót fizettünk. Ha ügyesek voltunk, még nyereséget is reméltünk - ezzel szemben, lett egy olyan szituáció, hogy vissza kell hívni a bébiételt, a lisztet, a krémet, a fűszert vagy a húskészítményt.

Kár is mondanod, tudom, hogy ez következik: “Nekem új vevőkre van szükségem, nincs időm / pénzem / energiám márkaépítésre.”
Nos, márkaépítésre mindenkinek szüksége van. Még a világ legismertebb márkái (Coca-Cola, Nike, Apple) is minden évben milliárdokat költenek márkaépítésre - dollárban.

Mi az, ami által még közelebb kerülhetünk a vásárlók szívéhez és még jobban bekerülhetünk a köztudatba? A közösségi média-platformokon való jelenlét és az aktív tartalomgyártás - különösen akkor, ha mindezt nemcsak te, hanem egy influencer is csinálja.

Az idei, 2023/2024-es tanév tavaszi szemeszterében immár második alkalommal dolgozhattak a a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) egyetemistái a SPAR Régiók Kincsei beszállító-fejlesztési programjában résztvevő kisvállalkozók valós marketing problémáin.

Május 13-14-én immár harmadik alkalommal került megrendezésre a SPAR Marketing Bootcamp, amely ismét két napon át tartó intenzív szakmai programot kínált a résztvevők számára.

Mi az, ami által még közelebb kerülhetünk a vásárlók szívéhez és még jobban bekerülhetünk a köztudatba? A közösségi média-platformokon való jelenlét és az aktív tartalomgyártás - különösen akkor, ha mindezt nemcsak te, hanem egy influencer is csinálja.

Az idei, 2023/2024-es tanév tavaszi szemeszterében immár második alkalommal dolgozhattak a a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) egyetemistái a SPAR Régiók Kincsei beszállító-fejlesztési programjában résztvevő kisvállalkozók valós marketing problémáin.

Május 13-14-én immár harmadik alkalommal került megrendezésre a SPAR Marketing Bootcamp, amely ismét két napon át tartó intenzív szakmai programot kínált a résztvevők számára.

“Nem keresek állást, nem vagyok fent a LinkedInen.”
“Mit csináljak ott, a LinkedIn a nagy cégeknek való.”
Ismerősek ezek a kifogások? Ha te is valami ilyesmit szoktál mondani, amikor a LinkedInről kérdeznek, akkor ez a cikk neked szól!

Manapság gyakran hallhatod, hogy a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára kulcsfontosságú az online jelenlét. A legtöbben ilyenkor a saját honlapra vagy a közösségi platformokra, esetleg az online hirdetésekre gondolnak, viszont van még egy kitűnő lehetőség, amit a kisvállalkozások közül sokan nem használnak ki.

Akármivel is foglalkozol, valószínű, hogy a vevőid a Google keresőben találnak meg. (Ha “igazi” üzleted van, lesznek, aki az utcáról sétálnak be, de a legtöbben így is a Google keresésekből érkeznek majd.) Nagyon fontos a vállalkozásoknak.

Meglepően sok kisvállalkozó gondolja úgy, hogy elegendő jól dolgozni, a vevők majd úgyis megtalálják. Ha valaki a közeli utcákat ellátó pékséget, vagy egy, a helyi igényeket kiszolgáló fodrászatot üzemeltet, sokszor elegendő néhány szórólap, illetve a szájmarketing, ha viszont nagyobb piacra szánod termékeidet, segítened kell a vevőidnek, hogy megtaláljanak.

Kérdezz meg 10 kisvállalkozót, és 8-ról biztosan kiderül, úgy vágott bele a vállalkozásába, hogy fogalma sem volt, kinek is fog eladni. Nem arról van szó, hogy nem kezdett el idejében vevőket szerezni, hanem hogy az üzlet indításakor nem ismerte a vevői igényeket.

Marketing nélkül nem megy. Hiába kitűnő az árud, szolgáltatásod, ha arról rajtad és szűk környezeteden kívül nem tud senki. Szerencsére nem arról van szó, hogy tévéreklámokkal, vagy óriásplakátokkal kellene bombáznod az embereket. A hozzád hasonló kisvállakozók számára is vannak jól működő stratégiák.

A marketing már soha nem lesz olyan, mint korábban. 2022 novemberében berobbant közénk a ChatGPT, és ezzel minden megváltozott. A mesterséges intelligencia (MI) nem új találmány, viszont korábban úgy gondoltuk, hogy ez az informatikusok, matematikusok és mindenféle tudósok területe.

Az elmúlt évtizedekben hazánkban is megnövekedett az érdeklődés a borok, a borászatok a borturizmus iránt. Divatosak a borkóstolók, egymást követik a bornapok, borfesztiválok. Közben azonban folyamatosan csökken a belföldi fogyasztás, és nem váltunk bor-nagyhatalommá sem. Merre az előre a hazai borkereskedelem, a bormarketing számára?

Egy új FMCG termék piaci bevezetésekor az akciók, fogyasztói promóciók hatékony eszközök lehetnek a figyelem felkeltésére, a kipróbálás és a vásárlás ösztönzésére. Az egyik leggyakoribb fogyasztói promóciófajta az ár-akció, azonban ennek alkalmazása is megfontolást igényel.

Idén is szakmai képzésekkel támogatja a SPAR Magyarország azon beszállítóit, amelyek hazai kisvállalkozásként vagy családi cégként kerültek be az üzletlánc polcaira a Régiók Kincsei vagy a Hungaricool program keretében.

Az év vége közeledtével ideje számba venni, milyen fontos trendek várhatók az előttünk álló időszakban, milyen irányba megy a PR-szakma. Az alábbiakban megpróbáltam összeszedni a szerintem legfontosabb, legmeghatározóbb témákat, folyamatokat, eszközöket. Egy részük nem teljesen újdonság, hiszen már több éve velünk vannak, látjuk, használjuk őket. Ennek ellenére helyet kaptak a listán, mert úgy vélem, jövőre még a mostaninál is meghatározóbb szerepük lesz a PR-kommunikációs kampányokban; tevékenységekben. Az alábbi lista nem valamiféle elméleti fejtegetés, hanem olyan elemek sora, amelyeket mi magunk is próbáltunk és a jelentőségüket – hogy úgy mondjam – testközelből tapasztaljuk.

A SPAR Magyarország idén újra megrendezi vállalkozói “edzőtáborát”, az SBA Bootcampet.
A Hungaricool termékverseny és az I Love Hazai programok egyik legfontosabb tanulsága volt, hogy hiába a sok jó ötlet, az ígéretes termék, a hazai kisvállalkozók egy része nehezen boldogul, mivel nem rendelkezik a vállalkozáshoz szükséges alapvető tudással.

“Nekem nem kell marketing, a termékeimet ismerik és keresik a vevőim”- halljuk gyakran őstermelőktől, kisvállalkozóktól. Ez a “személyes marketing” működik is egészen addig, amíg a helyi piacon adsz el. Ha túl akarsz ezen a szinten lépni, gyorsan rájössz, hogy valamilyen marketingre van szükséged.

Idén tavasszal a SPAR Beszállítói Akadémia a Budapest Metropolitan Egyetem tantervébe is bekerült. A tavasz folyamán a Hungaricool és Régiók Kincsei kisvállalkozók valós marketing problémáin dolgoznak az egyetem diákjai. Így a SPAR nemcsak a magyar kkv-knak tud segíteni a fejlődésben és a szintlépésben, hanem az egyetemisták gyakorlati tudását is gyarapítja.

Vettem egy telefont. Ajándék lesz, a lányomnak, de nekem kellett kitalálnom, mit kapjon. Hetekig őrlődtem azon, milyen gyártótól, milyen tudásút vegyek. Aztán lassan leszűkült a kör két márkára, végül két telefonra, és végül az döntött, melyiknek jobb a fényképezőgépe.

Mennyi erőfeszítést teszünk azért, hogy minőségi terméket tegyünk az asztalra, hogy jobb legyen a versenytársak termékénél! Erre jönnek a csomagolások, és felülírják a szabályokat! Ezt nem tűrhetjük tovább, fel kell tennünk a kérdést: Mégis mit adnak nekünk a csomagolások?

A kisvállalati lét és a “multik” világa óriási távolságra van egymástól. Egy kisvállalkozó közvetlen kapcsolatban áll a termékével, a vásárlóival. Többé-kevésbé pontosan átlátja mit, mikor és kinek tud értékesíteni.

Vállalkozóként úgy érzed, mint egy a tavon már ügyesen mozgó vitorlás, aki a tengerre vágyik.Elérted már a helyi növekedés határait? Az országos (vagy esetleg még ennél is nagyobb) piacra vágsz?
Tekintsd meg összes eddigi hírünket!
Összes hírünk