Közösségi marketing kisvállalkozásoknak

Marketingstratégiád tervezésének fontos része meghatározni, hogy hol, milyen csatornákon fogod elérni ügyfeleidet, vásárlóidat. Ehhez azonban ismerned kell a vevőidet és az egyes csatornák működését, természetét is.

Tudjuk, hogy elsősorban kisvállalkozó, kistermelő, nem pedig marketinges vagy, de ha nincs önálló marketingesed és sikeresen akarsz szerepelni a piacon, meg kell tanulnod néhány alapvető fogást. Ilyen a közösségi marketing használata is.

A közösségi marketing lehetőségei

A vevőid ott vannak a közösségi csatornákon, csak éppen nem tudni, hogy pontosan hol, és hogy mit is csinálnak éppen. Ha ki akarod aknázni a közösségi marketing nyújtotta lehetőségeket, először meg kell vizsgálni, hogy melyik csatornát használják a vevőid és hogy mit csinálnak ott.

A saját marketingjükért felelős kisvállalkozók alapvetően három hibát tudnak elkövetni:
1) nem törődnek a számukra fontos közösségi csatornákkal
2) túl sok közösségi csatornát próbálnak használni, amivel elaprózzák magukat
3) ha kommunikálnak, állandóan csak saját termékeiről, szolgáltatásaikról akarnak beszélni

Akármelyik közösségi csatornán is publikálsz, érdemes figyelned a tartalommarketing egyik alapszabályára: tegyél ki két informatív, egy különleges/meghökkentő, majd egy személyes posztot, és csak azt kövesse egy a termékekről, szolgáltatásaidról szóló anyag. Meg fogsz lepődni a sikeren!

A legnépszerűbb közösségi csatornák

A közösségi marketingben egy az állandó: a folyamatos változás. Létezik azonban néhány domináns közösségi csatorna, amit érdemes megismerni.

Facebook: A korábban egyértelműen legnépszerűbb csatorna mára alaposan átalakult, jellemzően a 40 év feletti közönség aktív rajta. Organikus tartalommal nehéz (de nem lehetetlen) eredményeket elérni, a célzott hirdetések jól működnek rajta.

Instagram: Alapvetően vizuális csatorna, amivel jellemzően a 45 év alattiakat éred el. Itt első a kép/videó, a szöveg csak másodlagos.

YouTube: A legnépszerűbb videós platform. Itt is óriási a verseny, de erős anyagokkal kitűnhetsz. Ez persze sok munkával jár.

LinkedIn: Ez a csatorna leginkább akkor érdekes a számodra, ha nagy cégeknek, vagy bizonyos foglalkozások (HR-es, informatikus, marketinges, értékesítő) képviselőinek akarsz valamit eladni. (A LinkedInről korábban már részletesen írtunk.)

TikTok: A 25 év alattiak rendkívül népszerű platformja. Itt rövid videókkal lehet megjelenni, de csak annak érdemes próbálkozni, aki valóban kreatív tartalmakat képes előállítani, és van ideje sok tartalmat készíteni.

A márkaépítéstől az eladásig

Mire jó a közösségi média? Márkaépítésre, vagy vevőszerzésre? A Facebook nagyon jó példa arra, hogy egyetlen platformon - sokszor párhuzamosan - több marketinges cél is megvalósítható.

A Budafok és Nagytétény határán egy régi gyárépületben működő Homebakker Pékség szó szerint látványos közösségi marketinget valósít meg. Rendszeresen publikálja a sütemények, pékáru ínycsiklandozó képeit, közben az informatív szövegeket (nyitvatartás, új termékek) ügyesen keveri a figyelemfelkeltő, frappáns, rövid szövegekkel. A Homebakker egyszerre képes megszólítani az új vevőket és a törzsvásárlókat. Közvetlenül nem ad el (online rendeléssel, kiszállítással nem foglalkozik), de ügyesen be tudja vonzani a környéken élőket.

A Zenda ruhamárka vállaltan a 30-35 év felett nőket szólítja meg - láthatóan sikeresen. A közösségi marketinget itt maga a cégtulajdonos viszi, aki személyesen mutatja be az újdonságokat is. Közvetlen vásárlási lehetőséget a Zenda Facebook oldala sem kínál, de ügyesen irányítja át az érdeklődőket az “igazi” boltba, illetve a kitűnően működő hírlevélre.

Összegzés

A közösségi marketingről rengeteget olvashatsz, de biztos receptet sehol sem találsz. Ha népszerű a terméked, erőfeszítéseket kell tenned, hogy kitűnj a tömegből. Ha járatlan ösvényeken haladsz, meg kell teremtened a saját piacod. Akármelyik is a te utad a közösségi marketing sokat segíthet abban, hogy elérd a céljaidat.

Legfrissebb híreink